Kształtowanie układów urbanistycznych i przestrzennych dawnych granicznych ośrodków kolejowych Polski
Weronika Dragan
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Miejsce i rok wydania: Katowice 2021
ISBN/ISSN: 978-83-226-4095-1
Kategoria: Monografie i inne opracowania krajoznawcze
Licza tomów: 1
Nagroda regulaminowa II miejsce w kategorii MONOGRAFIE ORAZ INNE OPRACOWANIA KRAJOZNAWCZE
Gdzie można kupić zgłaszaną publikację?
Księgarnia Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego
Rekomendacja zgłaszającego:
Książka jest ukoronowaniem wieloletnich badań autorki nad rozwojem i przemianami struktur przestrzennych powstałych w wyniku oddziaływania granicy państwowej i transportu kolejowego w Polsce. Przegląd literatury pozwala stwierdzić, iż nie było do tej pory opracowania w tak kompleksowy sposób prezentującego rozwój i przemiany struktury przestrzennej powstałej w wyniku oddziaływania granicy państwowej i transportu kolejowego, nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Tym samym monografia wypełnia istotną i interesującą nawet dla nie będącego specjalistą czytelnika lukę badawczą.Układy przestrzenne dawnych granicznych miejscowości kolejowych przedstawiono w ujęciu interdyscyplinarnym nawiązując tak do geografii społeczno-ekonomicznej, jak również do badań historycznych, urbanistyki i architektury. Odwołano się także do zagadnień związanych z przemysłem, migracjami i zróżnicowaniem kulturowym. Monografia integruje studia historyczne nad miejscowościami rozwijającymi się w wyniku oddziaływania stacji kolejowej oraz granicy państwowej z problemem współczesnego zagospodarowania przestrzennego otoczenia takich dworców kolejowych jako dziedzictwa kulturowego. W badaniach uwzględniono 26 dawnych polskich ośrodków kolejowych zlokalizowanych na granicach państwa, jako tzw. „wrota do kraju”, porównując je ze sobą oraz przedstawiając w kontekście 27 dalszych ośrodków umiejscowionych na Litwie, Ukrainie, w Czechach, Rumunii, Serbii i we Włoszech.
Całość uzupełniają liczne fotografie, mapy, wykresy oraz efektowne reprodukcje archiwalnych planów i dokumentów, pochodzących między innymi z urzędowych archiwów i przedwojennych czasopism. Ze strony swojej jako wydawcy zwracamy uwagę na pieczołowitość ich reprodukcji, w 24 przypadkach w formie dodatku do książki imitującego oryginalny dokument. Wykorzystane dane pozyskano z 27 Archiwów Państwowych, zaś kwerenda objęła ponad tysiąc jednostek archiwalnych.
Książka z pewnością zainteresuje geografów i historyków, ale także planistów, urbanistów i miłośników kolei. Ze względu na jej wszechstronność i szczegółowość można ją polecić także regionalistom. W końcu - zachęca ona do odwiedzenia opisywanych miejsc, więc szczerze polecamy także lubiącym świadome zwiedzanie turystom!